Handels(r)evolutionen - kompetenslyft på en ny spelplan
Under våren 2020 startade Handelsrådet en webinarserie för dig som jobbar med och kring handel. Sex avsnitt om digitalisering, omvärldsanalys, tillväxtstrategier och kundbeteende i förändring. Nu kan du se avsnitten i efterhand där Magnus Ohlsson, retailstrateg på We Hunt For Heads och bloggare på Retailomania.se, talar kring förutsättningarna att göra bra affärer nu och framåt, och diskuterar utvecklingen i dagsläget tillsammans med branschexpertis.
Avsnitt 1 – Digitalisering och konstant evolution
Gäst: Arne Andersson, e-handelsspecialist på PostNord
Mer om innehållet i avsnitt 1:
Inledning – pre corona och handeln före pandemin
Detaljhandelns skiften – vinnare och förlorare – ständig förändring
Butiksdöd och drivkrafterna bakom utvecklingen
Digitaliseringen och dess påverkan
Post corona – vad ser vi då?
Avsnitt 2 – E-handel, butik eller både och?
Gäst: Kajsa Hernell, Nordic Council of Shopping Centers
E-handel och fysisk handel – synergi eller konkurrens?
Skillnaderna mellan e-handel och butikshandel
NCSC–undersökning hur kanalerna stödjer varandra, HALO-effekten
Avsnitt 3 – Omvärldsanalys för bättre beslut
Gäst: Ulv Rohdin, säkerhets- och underrättelseexpert på Greybone Consulting, med en lång erfarenhet av inhämtning och analys från sin karriär som kriminalkommissarie vid SÄPO. Ulv delar med sig av sina insikter om vad som krävs för att bli en bra omvärldsbevakare och hur man upptäcker det som är dolt för andra.
Han kommer tala om rutiner för omvärldsanalys och om hur förhållningssätt till omvärlden påverkar vår mottaglighet för nya insikter.
Avsnitt 4 – Segmentering och kundresan
Gäst: Johanna Staaf, Ahlsell Innovation Lab.
Mer om innehållet i avsnitt 4:
Att jobba med målgrupper, beteende, situations- och värdegrundssegmentering
Kundresan och om att bygga en kommunikationsplan enligt den
Olika mediers egenskaper – köpta, ägda, förtjänade och sociala medier
Johanna Staaf, Ahlsell Innovation Lab, diskuterar bland annat hur kunder använder fysiska och digitala kanaler i samverkan.
Avsnitt 5 – Tillväxtstrategier – att växa eller inte växa, det är frågan
Gäst: Göran Westerberg, Rustas vd
Mer om innehållet i avsnitt 5:
When you´re green you´re growing, when you are ripe, you start to rot.
Vårt förhållningssätt till utveckling, påverkar våra möjligheter se möjligheter
Tillväxtmatrisen – drivande och hindrande beteenden
Diskussion med Göran Westerberg, vd för Rusta, om hur man skapar en organisation och en affärsidé som driver tillväxt.
Avsnitt 6 – Kundbeteende och varumärken
Gäst: Mats Rönne, varumärkes- och kommunikationsstrateg med en bakgrund från bland annat Ericsson och Electrolux som ansvarig för varumärke/kommunikation.
Mer om innehållet i avsnitt 6:
Människan; en inkonsekvent primat
Drivkraften bakom beteendeförändringar
Vad påverkar beteendeförändringarna?
Varumärken i våra medvetanden
header.all-comments