top of page

Detaljhandelns transformation – webinar

Handels(r)evolutionen - kompetenslyft på en ny spelplan

Under våren 2020 startade Handelsrådet en webinarserie för dig som jobbar med och kring handel. Sex avsnitt om digitalisering, omvärldsanalys, tillväxtstrategier och kundbeteende i förändring. Nu kan du se avsnitten i efterhand där Magnus Ohlsson, retailstrateg på We Hunt For Heads och bloggare på Retailomania.se, talar kring förutsättningarna att göra bra affärer nu och framåt, och diskuterar utvecklingen i dagsläget tillsammans med branschexpertis. 



Avsnitt 1 – Digitalisering och konstant evolution

Gäst: Arne Andersson, e-handelsspecialist på PostNord


Mer om innehållet i avsnitt 1:

  • Inledning – pre corona och handeln före pandemin

  • Detaljhandelns skiften – vinnare och förlorare – ständig förändring

  • Butiksdöd och drivkrafterna bakom utvecklingen

  • Digitaliseringen och dess påverkan

  • Post corona – vad ser vi då?




Avsnitt 2 – E-handel, butik eller både och?

Gäst: Kajsa Hernell, Nordic Council of Shopping Centers

  • E-handel och fysisk handel – synergi eller konkurrens?

  • Skillnaderna mellan e-handel och butikshandel

  • NCSC–undersökning hur kanalerna stödjer varandra, HALO-effekten





Avsnitt 3 – Omvärldsanalys för bättre beslut

Gäst: Ulv Rohdin, säkerhets- och underrättelseexpert på Greybone Consulting, med en lång erfarenhet av inhämtning och analys från sin karriär som kriminalkommissarie vid SÄPO. Ulv delar med sig av sina insikter om vad som krävs för att bli en bra omvärldsbevakare och hur man upptäcker det som är dolt för andra.

Han kommer tala om rutiner för omvärldsanalys och om hur förhållningssätt till omvärlden påverkar vår mottaglighet för nya insikter.




Avsnitt 4 – Segmentering och kundresan

Gäst: Johanna Staaf, Ahlsell Innovation Lab.


Mer om innehållet i avsnitt 4:

  • Att jobba med målgrupper, beteende, situations- och värdegrundssegmentering

  • Kundresan och om att bygga en kommunikationsplan enligt den

  • Olika mediers egenskaper – köpta, ägda, förtjänade och sociala medier

  • Johanna Staaf, Ahlsell Innovation Lab, diskuterar bland annat hur kunder använder fysiska och digitala kanaler i samverkan.





Avsnitt 5 – Tillväxtstrategier – att växa eller inte växa, det är frågan

Gäst: Göran Westerberg, Rustas vd


Mer om innehållet i avsnitt 5:

  • When you´re green you´re growing, when you are ripe, you start to rot.

  • Vårt förhållningssätt till utveckling, påverkar våra möjligheter se möjligheter

  • Tillväxtmatrisen – drivande och hindrande beteenden

  • Diskussion med Göran Westerberg, vd för Rusta, om hur man skapar en organisation och en affärsidé som driver tillväxt.




Avsnitt 6 Kundbeteende och varumärken

Gäst: Mats Rönne, varumärkes- och kommunikationsstrateg med en bakgrund från bland annat Ericsson och Electrolux som ansvarig för varumärke/kommunikation.


Mer om innehållet i avsnitt 6:

  • Människan; en inkonsekvent primat

  • Drivkraften bakom beteendeförändringar

  • Vad påverkar beteendeförändringarna?

  • Varumärken i våra medvetanden


header.all-comments

empty-state.list-fetch-error
empty-state.list-fetch-error-subtext
Inlägg: Blog2_Post
bottom of page