Single Blog Title

This is a single blog caption

Så ska Gällivare synas

Snack hos Favör

Attraktivt och expansivt är ledorden för marknadsföringen av Gällivare.

För första gången på länge blir vi fler i Gällivare. Det föds fler barn och fler personer flyttar till Gällivare. Det investeras och byggandet har kommit igång. Framtiden ser ljus ut. Och det vill kommunen att alla, inte bara de som bor i Gällivare ska se.
FrukostSnack! – för företagsamma som vill veta mer om vad som är på gång – anordnas av Expandum, Gällivare kommun, Företagsbolaget, Ávki och Visit Gellivare. Alla Snack!-saliga besökte denna gång Favör Reklambyrå som bjöd på frukost och berättade mer om hur de hjälper Gällivare kommun att nå längre med budskapet.Som inledning berättade Kommunalrådet Tommy Nyström att trenden förhoppningsvis vänt, vi blir nu fler Gällivarebor. Han berättade om skolor som byggs ut, och gladdes åt andra byggprojekt som redan startat och de som är på gång.

– Det är ett stort arbete att kunna möta framtidens krav. Att vara attraktiva för ungdomar innebär bland annat ett bredare hållbarhets- och miljötänk, fyllde Ulf Hansson, Utvecklingschef Gällivare kommun, på med. Han berättade också om hur man försöker synliggöra alla bra saker i Gällivare för fler människor.
– Vi har inrättat ett marknadsföringsråd med representanter från olika funktioner. I rådet ingår Expandum, Gällivare kommun, Företagsbolaget, Ávki och Visit Gellivare. Tillsammans försöker vi hitta rätt kanaler och smarta sätt att nå ut. Vi vill visa upp allt det positiva som händer så att människor får en bra bild av vår kommun.
– Vi behöver arbetskraft för tillväxt då måste vi visa att vi är attraktiva som bostadsort. Till exempel är sociala media en bra och snabb kanal som vi bör nyttja. Här är vår kunskap inte tillräcklig och vi tar tacksamt emot idéer, sa Ulf Hansson.

Peter Palmqvist, Favör Reklambyrå, visade upp exempel på material som de tagit fram för att lyfta det positiva med Gällivare.
– Vi jobbar bland annat med en ny webbplats för Gällivare, imageannonser, artiklar och webbtv-reportage. Allt för att stärka den positiva bilden av Gällivare. Attraktivt och expansivt är ledorden för marknadsföringen.

– Jag tycker att artiklarna som publiceras i Kometen är ett bra exempel, de lyfter vi-känslan och gör det känt vad som händer. Man känner stolthet, sa Stefan Ovrell, ICA Kvantum, en av deltagarna på Snack!

Share Button